Hidup adalah...
Tarbiyah. Jawapan bagi semua perkara yang berlaku hari ni.
Pagi yang...
Tak macam hari-hari yang lain. Buat kesekian ( ada ke parkataan ni) kalinya, pintu lecture hall tak dibuka-buka lagi walaupun Prof dah datang; agak kelakar juga sebab dah terbayang-bayang lecture akan dijalankan di museum atau kat luar je macam kelas pend. jasmani dan kesihatan mase sekolah dulu (rindu subjek ni!). But, all chaos finally over when the door is finally opened using keys from the Guard. Then, after lectures had finished (dengan sedikit kesulitan kerana semasa lectures berlangsung: 1.Dr's pointer did not serve him well today, 2. lampu projector asyik berkelip-kelip je), salah seorang brother announce that one of our friends sedang bertarung nyawa at this moment. Agak terkejut tapi memang terperasan ada dalam kalangan brothers yang muka agak risau...
Di hospital...
Alhamdulillah, kawan dah stabil. Try to get explanation from senior what had happened to him; supdural hematoma and basic skull fracture. Chances for survival is still 50/50, so, whatever may happen, it is the Best for him. Then, sebab rasanye tak boleh buat ape-ape di hospital, jadi saya dan kawan-kawan pun berangkat pulang.
All is well but for one thing; the car won't start. Dah cube macam-macam cara: tekan clush, minyak even tolak kereta but none is working. so, conclusion nye, minyak yang rosak i.e habis!
Sedang diTarbiyah ke?
Saya dan kawan-kawan dah mati akal. Semua berfikir kenapa jadi macam ni.
"Ini adalah tarbiyah", salah seorang dari rakan saya memberikan jawapan. Betul, TARBIYAH! Hati saya tenang apabila mendengarkan kata-kata tersebut.
"Inilah yang terbaik untuk kite, mujurlah kereta tak mati di parking lot, kalau tengah-tengah jalan lagi payah", sahabat yang lain pula kongsikan pandangan. Benar, harus yakin pada ketentuan Allah kerana Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi makhlukNya
Tarbiyah dan Yakin.
Dalam kehidupan seharian, kite sebenarnya selalu ditarbiyahkan. Teringat kata-kata akak usrah,
"Tarbiyah dapat difahami dengan sebuah analogi : seorang guru memberikan ilmu kepada anak-anak muridnya, bukan sahaja memberikan ilmu, malahan guru tersebut berusaha memastikan ilmu yang disampaikan benar-benar terkesan dalam diri anak-anak muridnya, mencuba sedaya upaya supaya ilmu itu sebati dengan murid-muridnya dan memastikan anak-anak muridnya mengamalkan ilmu itu. Jadi, apabila kite dihadapkan dengan ujian, sebenarnya itu adalah cara bagaimana Allah menTARBIYAH, mendidik, mengajar, memantapkan iman kita buatNya. Kalau kita berjaya mengharungi ujian tersebut, insha Allah, akan lebih dekat diri ini dengan Allah", ringkas dan padat.
Benar, janganlah cepat mengeluh atau lemah apabila menghadapi satu-satu ujian, tapi anggaplah ia adalah salah satu cara bagi kita menguji betapa kuatkah hati, iman, keyakinan yang kite ada untukNya.
Memang betul, acap kali fikiran ini terbejat untuk memikirkan apakah hikmah sesuatu peristiwa yang berlaku, tapi keYAKINan terhadap Allah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui pasti dapat membuka minda bahawa dunia ini bukanlah satu sisi sahaja tapi ada 360'. Lihatlah dunia, musibah, bahkan ganjaran dari pelbagai sudut, bukalah minda ini untuk sentiasa BERSANGKA BAIK pada Maha Pencipta. Janganlah hanya disebabkan oleh akal dan ilmu yang cetek ini menyebabkan kita terhijab dari mendapat rahmatNya (na'uzubillah).
Janganlah letih untuk ditarbiyahkan kerana fikiran akan menjadi lebih matang,
janganlah berduka apabila ditarbiyahkan kerana hati akan lebih kental,
janganlah mengeluh semasa ditarbiyahkan kerana iman akan bertambah dan
janganlah mengelak apabila diberi tarbiyah kerana itu adalah rahmat dan kasih Nya.
***Segala kekhilafan harap dimaafkan, segala kesalahan harap diperbetulkan
"Biar tersalah ampun, jangan tersilap hukum ~ Saifuddin @ Laksamana Sunan
Pagi yang...
Tak macam hari-hari yang lain. Buat kesekian ( ada ke parkataan ni) kalinya, pintu lecture hall tak dibuka-buka lagi walaupun Prof dah datang; agak kelakar juga sebab dah terbayang-bayang lecture akan dijalankan di museum atau kat luar je macam kelas pend. jasmani dan kesihatan mase sekolah dulu (rindu subjek ni!). But, all chaos finally over when the door is finally opened using keys from the Guard. Then, after lectures had finished (dengan sedikit kesulitan kerana semasa lectures berlangsung: 1.Dr's pointer did not serve him well today, 2. lampu projector asyik berkelip-kelip je), salah seorang brother announce that one of our friends sedang bertarung nyawa at this moment. Agak terkejut tapi memang terperasan ada dalam kalangan brothers yang muka agak risau...
Di hospital...
Alhamdulillah, kawan dah stabil. Try to get explanation from senior what had happened to him; supdural hematoma and basic skull fracture. Chances for survival is still 50/50, so, whatever may happen, it is the Best for him. Then, sebab rasanye tak boleh buat ape-ape di hospital, jadi saya dan kawan-kawan pun berangkat pulang.
All is well but for one thing; the car won't start. Dah cube macam-macam cara: tekan clush, minyak even tolak kereta but none is working. so, conclusion nye, minyak yang rosak i.e habis!
Sedang diTarbiyah ke?
Saya dan kawan-kawan dah mati akal. Semua berfikir kenapa jadi macam ni.
"Ini adalah tarbiyah", salah seorang dari rakan saya memberikan jawapan. Betul, TARBIYAH! Hati saya tenang apabila mendengarkan kata-kata tersebut.
"Inilah yang terbaik untuk kite, mujurlah kereta tak mati di parking lot, kalau tengah-tengah jalan lagi payah", sahabat yang lain pula kongsikan pandangan. Benar, harus yakin pada ketentuan Allah kerana Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi makhlukNya
Tarbiyah dan Yakin.
Dalam kehidupan seharian, kite sebenarnya selalu ditarbiyahkan. Teringat kata-kata akak usrah,
"Tarbiyah dapat difahami dengan sebuah analogi : seorang guru memberikan ilmu kepada anak-anak muridnya, bukan sahaja memberikan ilmu, malahan guru tersebut berusaha memastikan ilmu yang disampaikan benar-benar terkesan dalam diri anak-anak muridnya, mencuba sedaya upaya supaya ilmu itu sebati dengan murid-muridnya dan memastikan anak-anak muridnya mengamalkan ilmu itu. Jadi, apabila kite dihadapkan dengan ujian, sebenarnya itu adalah cara bagaimana Allah menTARBIYAH, mendidik, mengajar, memantapkan iman kita buatNya. Kalau kita berjaya mengharungi ujian tersebut, insha Allah, akan lebih dekat diri ini dengan Allah", ringkas dan padat.
Benar, janganlah cepat mengeluh atau lemah apabila menghadapi satu-satu ujian, tapi anggaplah ia adalah salah satu cara bagi kita menguji betapa kuatkah hati, iman, keyakinan yang kite ada untukNya.
Memang betul, acap kali fikiran ini terbejat untuk memikirkan apakah hikmah sesuatu peristiwa yang berlaku, tapi keYAKINan terhadap Allah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui pasti dapat membuka minda bahawa dunia ini bukanlah satu sisi sahaja tapi ada 360'. Lihatlah dunia, musibah, bahkan ganjaran dari pelbagai sudut, bukalah minda ini untuk sentiasa BERSANGKA BAIK pada Maha Pencipta. Janganlah hanya disebabkan oleh akal dan ilmu yang cetek ini menyebabkan kita terhijab dari mendapat rahmatNya (na'uzubillah).
Janganlah letih untuk ditarbiyahkan kerana fikiran akan menjadi lebih matang,
janganlah berduka apabila ditarbiyahkan kerana hati akan lebih kental,
janganlah mengeluh semasa ditarbiyahkan kerana iman akan bertambah dan
janganlah mengelak apabila diberi tarbiyah kerana itu adalah rahmat dan kasih Nya.
***Segala kekhilafan harap dimaafkan, segala kesalahan harap diperbetulkan
"Biar tersalah ampun, jangan tersilap hukum ~ Saifuddin @ Laksamana Sunan


Comments
Post a Comment