New WILL anyone?
Alhamdulillah, berakhir jua hari yang penuh berliku...mana tidaknya, terkunci kereta (enjin + penghawa dingin + orang ada di luar), habis berikhtiar akhirnya dapat juga turunkan tingkap kereta tempat duduk belakang; naik kereta, and then baru sedar tingkap tak dapat ditutup balik and usaha + tawakkal dapat naikkan semula tingkap tu...huh! what a day!
"6.25pm di bilik usrah, baca doa akhir tahun dan awal tahun- MAAL HIJRAH"
Salah seorang rakan membaca pesanan ringkas yang baru diterima dalam kekecohan tadi. Ya Allah!baru teringat, Tahun Hijrah akan berganjak setahun dalam 20 minit lagi...em, jadi apakah iltizam diri ni?
ILTIZAM, HAJAT, WISHLIST...
Apabila sebut mengenai tahun baru, masing-masing akan sibuk menyenaraikan apa yang ingin dicapai dalam tahun ni, apa yang ingin dilakukan, apa yang mahu dilaksanakan. Tak sedikit juga mereka yang mengatakan 'ala, azam tahu lepas pun tak capai lagi, sambung je la azam tu'. Ada juga yang berpendapat kenapa perlu ada azam, hari-hari perkara yang sama juga yang berlaku!.em, jadi perlu ke azam ni?
Perlu BerAZAM ke?
Pernah seorang senior bertanya kepada saya, apakah LONG, SHORT - GOAL saya. Saya tanpa segan silu berkata bahawa saya sendiri tak tahu apakah LONG atau SHORT goal saya, yang diri ni tahu adalah saya ingin menjadi orang yang berguna + dapat mencapai cita-cita untuk menjadi doktor dan juga menyatakan statement berani mati bahawa kenapa perlukan long,short,medium goal kalau diri dah tahu apa yang hendak dilakukan. Senior tu membalas;
"ok,jadi apa yang anda lakukan untuk mencapai impian anda?". saya terdiam. sambung senior tu lagi," itulah dinamakan long , short goal. memang diri dah impian dan cita2, tapi bile kite meletakkan goal i.e KPI,then we will know how far or close are we with our ambition"
***
Memang betul setiap insan perlu berazam, tapi bukanlah wajib untuk membuat azam baru setiap kali tahun baru. Yang penting, kite harus mencapai azam itu dalam masa yang ditetapkan. Tak perlu azam sampai ke langit andai sampai bile2 tak dapat dicapai. Biarlah realistik and in time-frame. Know your limit. Tapi sekali-sekala kenalah cuba sesuatu beyond our limit, do things outside the box but within the largest box (our shari'ah of course!). So, dah ada azam ke belum?
Jamie: 42...
Landon: 42?What do you mean by 42?
Jamie: 42 is being friend with somebody I don't like, it is the ' TO-DO-LIST ' I made for my life.
-A Walk to Remember_Nicholas Spark-
***Wallahu'alam. Sebarang kekhilafan harap diampunkan.
'Biar tersalah ampun, jangan tersilap hukum- Saifuddin a.k.a Laksamana Sunan'
"6.25pm di bilik usrah, baca doa akhir tahun dan awal tahun- MAAL HIJRAH"
Salah seorang rakan membaca pesanan ringkas yang baru diterima dalam kekecohan tadi. Ya Allah!baru teringat, Tahun Hijrah akan berganjak setahun dalam 20 minit lagi...em, jadi apakah iltizam diri ni?
ILTIZAM, HAJAT, WISHLIST...
Apabila sebut mengenai tahun baru, masing-masing akan sibuk menyenaraikan apa yang ingin dicapai dalam tahun ni, apa yang ingin dilakukan, apa yang mahu dilaksanakan. Tak sedikit juga mereka yang mengatakan 'ala, azam tahu lepas pun tak capai lagi, sambung je la azam tu'. Ada juga yang berpendapat kenapa perlu ada azam, hari-hari perkara yang sama juga yang berlaku!.em, jadi perlu ke azam ni?
Perlu BerAZAM ke?
Pernah seorang senior bertanya kepada saya, apakah LONG, SHORT - GOAL saya. Saya tanpa segan silu berkata bahawa saya sendiri tak tahu apakah LONG atau SHORT goal saya, yang diri ni tahu adalah saya ingin menjadi orang yang berguna + dapat mencapai cita-cita untuk menjadi doktor dan juga menyatakan statement berani mati bahawa kenapa perlukan long,short,medium goal kalau diri dah tahu apa yang hendak dilakukan. Senior tu membalas;
"ok,jadi apa yang anda lakukan untuk mencapai impian anda?". saya terdiam. sambung senior tu lagi," itulah dinamakan long , short goal. memang diri dah impian dan cita2, tapi bile kite meletakkan goal i.e KPI,then we will know how far or close are we with our ambition"
***
Memang betul setiap insan perlu berazam, tapi bukanlah wajib untuk membuat azam baru setiap kali tahun baru. Yang penting, kite harus mencapai azam itu dalam masa yang ditetapkan. Tak perlu azam sampai ke langit andai sampai bile2 tak dapat dicapai. Biarlah realistik and in time-frame. Know your limit. Tapi sekali-sekala kenalah cuba sesuatu beyond our limit, do things outside the box but within the largest box (our shari'ah of course!). So, dah ada azam ke belum?
Jamie: 42...
Landon: 42?What do you mean by 42?
Jamie: 42 is being friend with somebody I don't like, it is the ' TO-DO-LIST ' I made for my life.
-A Walk to Remember_Nicholas Spark-
***Wallahu'alam. Sebarang kekhilafan harap diampunkan.
'Biar tersalah ampun, jangan tersilap hukum- Saifuddin a.k.a Laksamana Sunan'

Comments
Post a Comment